Cechą wspólną różnych modeli samolotów jest możliwość wzniesienia się nad ziemię. Poza tym poszczególne typy tego rodzaju maszyn różnią się od siebie wielkością, budową i co najważniejsze – przeznaczeniem. Samoloty rzadko są własnością prywatną.

Do przewozu osób wykorzystywane są samoloty pasażerskie. W tym zakresie sprawdzają się również samoloty rekreacyjne. Z kolei samoloty o największej pojemności są doskonałe do przewozu towarów, a z myśliwców korzysta wojsko.
Rodzaje samolotów
Od momentu, gdy pierwszy samolot wzbił się w powietrze, nastąpił ogromny postęp technologiczny. Dzięki temu latanie stało się codziennością. Bracia Wright, których uważa się za konstruktorów pierwszego samolotu, z całą pewnością nie domyślali się, jak duży wpływ będą mieli na rozwój współczesnego świata. Dzięki nim podróżowanie między państwami oddalonymi od siebie o kilka tysięcy kilometrów zajmuje jedynie kilka godzin. W przeszłości pokonanie takiego dystansu wymagało wielu tygodni. Podróż Samolotem przestała być czymś nadzwyczajnym. Warto jednak podkreślić, że poszczególne modele tej maszyny różnią się między sobą budową (liczbą płatów i kadłubów, rodzajem podwozia, umocowaniem na kadłubie głównego płatu, ilością zamontowanych silników), wielkością i przeznaczeniem.
Rodzaje samolotów pasażerskich
Najpopularniejszymi samolotami, które odgrywają rolę podniebnych autobusów, są samoloty pasażerskie. Przystosowano je do transportu ludzi. Na pokładzie takich maszyn jesteśmy w stanie podróżować na inne kontynenty. Pierwszy samolot pasażerski wyprodukowano w Rosji, jego inauguracyjny pokaz odbył się 25 lutego 1914 roku. Zaprojektowano go z myślą o kilkunastu pasażerach. Dziś buduje się maszyny, które są w stanie pomieścić kilkaset osób. Wyróżnia się kilka rodzajów samolotów pasażerskich. Największe są szerokokadłubowe, które wykorzystuje się do lotów długodystansowych, zarówno transkontynentalnych, jak i transoceanicznych. Jednym z największych samolotów pasażerskich jest Boeing-747, którego znak rozpoznawczy to garb na górnym pokładzie. Na średniodystansowych trasach wykorzystywane są samoloty wąskokadłubowe. Do tej grupy maszyn zaliczają się popularne Airbus-A320 i Boeing-737 – tego rodzaju samoloty można podziwiać na lotniskach w Polsce. Tymczasem Saab-340 i Embraer-145 należą do samolotów regionalnych przewożących mniej niż 100 pasażerów.

Rodzaje samolotów transportowych
Drugim najpopularniejszym typem samolotów są maszyny służące do transportu różnego rodzaju ładunków. Dzięki nim szybko można przetransportować towary o krótkim terminie przydatności. Do przewozu kwiatów, leków, żywności wykorzystywane są dwa rodzaje maszyn. W samolotach dwupokładowych znajduje się miejsce dla pasażerów i dla ok. 30 ton towarów. Wyróżnia się również samoloty cargo, które przeznaczone są wyłącznie do przewozu ładunków. Ładownością przekraczającą 100 ton może poszczycić się Boeing-777f (jego zasięg to aż 9200 km), z kolei Boeing 747-8f jest w stanie unieść 137,7 tony, a jego maksymalny zasięg to 7630 km. Wymienione rodzaje samolotów transportowych służą również do przewozu zaawansowanych urządzeń i samochodów. Należy podkreślić, że spedycja powietrzna ma wiele zalet – przede wszystkim pozwala skrócić czas transportu do minimum. Pod tym względem przewyższa transport morski i lądowy. Niestety korzystanie z samolotów cargo ma też pewne wady, m.in. wysoką cenę przelotu.
Samoloty ultralekkie
To rodzaj maszyn, które charakteryzują się zdecydowanie mniejszym rozmiarem niż samoloty pasażerskie czy transportowe. Mają w sobie cechy samolotu i szybowca, sprawdzają się w przelotach krajowych, na krótkich dystansach. Są w stanie przetransportować z punktu A do punktu B jedynie 1–2 osoby. Należy jednak pamiętać, że ich ciężar startowy nie może przekroczyć 495 kg (w przypadku amfibii lub wodnosamolotu dwumiejscowego). Tego rodzaju maszyny stworzono z myślą o amatorskim lataniu. Powołanie do życia samolotów ultralekkich doprowadziło do zwiększenia zainteresowania lotnictwem rekreacyjnym, coraz więcej osób decyduje się na kurs w ośrodku szkolenia lotniczego.
Samoloty myśliwskie
Są wykorzystywane przez wojsko, służą do zdobywania przewagi powietrznej przez siły zbrojne. Pierwsze tego typu maszyny powstały w czasie I wojny światowej, a ponad 20 lat później, podczas potyczek wojsk biorących udział w II wojnie światowej, myśliwce coraz częściej wyposażano w silniki turboodrzutowe, pociski rakietowe, działka. Obecnie samoloty do potyczek w powietrzu konstruowane są jako samoloty wielozadaniowe. Posiadają one 1–2 silniki turbowentylatorowe i kilka pocisków rakietowych. Myśliwce piątej generacji nie są widoczne dla radarów (dzięki pokryciu maszyn materiałem, który absorbuje fale) i korzystają z zaawansowanych systemów elektronicznych. Tego rodzaju samoloty są poza zasięgiem „zwykłych śmiertelników”. Każdy, kto marzy, by choć na chwilę stać się pilotem, powinien zainwestować w Voucher na Pobyt w Symulatorze Myśliwca.